tisdag, januari 31, 2023
HomeBloggLace Laboratory – tar trosan till sin spets

Lace Laboratory – tar trosan till sin spets

Date:

Relaterade inlägg

Vem är skådespelaren Filip Berg?

Filip Berg fick en rivstart i karriären som skådespelare...

Günther Mårder – hög lön och små utgifter

Günther Mårder är mannen som tidigt fann sitt kall...

Så startar du ett företag – Tips för att komma igång

Om du har en idé för ett företag som...

Upptäck sex superintressanta jobb som kan förändrar ditt liv

Om du vill göra något som kommer att förändra...

Ronny Eriksson – komiskt agiterande trubadur

Många är vi som skrattat åt Ronny Eriksson när...

Många kanske trodde att marknaden för underkläder skulle vara mättad vid det här laget. Lace Laboratory tycks ha bevisat motsatsen. Med en produkt som till utseendet inte är något nytt och till ett pris som är högre än många konkurrenters – hur har detta märke blivit så populärt? Vi kikar närmare på denna framgångssaga.

Kort om Lace Laboratory – vad är det?

FöretagsnamnLace Laboratory AB
ProduktbeskrivningUnderkläder i spets som är bekväma och hållbara samt ger en smickrande passform tack vare dess stretch på upp till 150 procent.
GrundareFaye Flensburg & Felicia Lönnqvist
BaseradStockholm 
ÅterförsäljareE-handel: lacelaboratory.com Butik: NK Göteborg och NK Stockholm


Lace Laboratory – trosor för alla kvinnor

Sverige ligger tydligen under snittet i EU med endast en tredjedel av alla nystartade bolag ägda av kvinnor. Men ovan nämnda unga damer har i alla fall gjort det. De har lyckats skapa ytterligare ett framgångsrikt underklädesmärke. Det är ganska makalöst att denna marknad inte är mättad ännu. 

Det är inte den lättaste branschen att ge sig in i kan man säga. Underkläder produceras av i stort sett alla stora klädkedjor världen över. För att inte tala om de stora butikerna som inriktar sig specifikt på underkläder, såsom Twilfit och Victoria’s Secret. Det är stora namn att konkurrera mot. Trots det omsatte Lace Laboratory nära 19 miljoner SEK under 2021 enligt sajten Allabolag. 

Grundarna vill erbjuda något mer

Enligt grundarna själva vill de erbjuda mer än bara underkläder. De kallar sig för ett “livsstilsmärke” eller “Life style brand”, något som är väldigt trendigt idag. Det innebär i princip ett gediget marknadsföringsarbete bakom en produkt som får köparen att känna sig delaktig i något större. 

De säljer alltså trosor men erbjuder samtidigt sina kunder gemenskap och identitetsskapande. Med sina underkläder kan kunden insupa alla de kvaliteter som företaget genom sitt välarbetade varumärke lyckas förmedla. På deras hemsida kan man till exempel läsa om hur underkläderna ska påminna dig om att du är värd det bästa och är i kontroll över ditt eget öde. 

Lace Laboratory – tips för lyckad life style branding

Vilka viktiga delar ingår i att skapa ett framgångsrikt Life style brand? Tjejerna har blivit intervjuade i flera medier för sitt företags framgångar. De nämner själva bland annat följande succétips:

  • Skapa en produkt du själv tror på och skulle vilja köpa
  • Efterforska – undersök marknaden utförligt och fråga vad dina potentiella kunder vill ha
  • Gör din produkt unik
  • Bygg ett starkt team som du vill arbeta med
  • Sätt igång – pitcha och test-sälj produkten till din närmaste krets. Funkar det inte där kan man släppa den idén och gå vidare

Spets för kvinnor i olika storlekar

Vad är spetsens historia? Det är omtvistat i vilket land man först uppfann spetstyget men det antas komma från 1400-talets Europa. Kul kuriosa är även att spets kom att förknippas med bröllopsklänningar efter att brittiska drottningen Victoria gifte sig klädd i det 1890. 

Det finns flera olika tekniker, utseenden och namn för spetstyger. Några av dem är:

  • Bobinspets 
  • Chantillyspets
  • Carickmacross 
  • Fransk spets

Lace Laboratory omnämner inte sin spets med något speciellt namn men menar på att den är framtagen i hållbart material och är i tre lager. Företaget erbjuder också många storlekar och slår således även ett slag för kroppspositivism och använder modeller och influencers med olika kroppar som frontfigurer. 

Lace Laboratory – rabatter, gemenskap och fri frakt

Så hur går det till att bli en del i denna gemenskap? Det innefattar förstås att köpa företagets produkter. Såhär kan processen se ut steg för steg:

  1. Bli medlem i laboratoriet – få rabattkod som ger 15 % och 300 poäng
  2. Samla fler poäng – till exempel genom att värva en vän, följa dem på sociala medier och lämna en review
  3. Köp – klättra på lojalitetsstegen genom att spendera
  4. Nå platinumnivå genom att årligen spendera 3000 SEK eller mer 
  5. Som platinummedlem – var med och påverka produktutvecklingen, få fri frakt och flera fördelar

Prenumerera

Senaste nytt